BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 14, 2011

PanduanUntukMenjadiManusia

Khas untuk sahabat2ku sahaja..
Bab 1
Article By : Lee Nar
TIme : 2am to 4am
Date : 15 Sept 2011

Ini boleh dipraktikan sesama manusia bukan takat sahabat aje..Manusia hamba Allah yg unique
Ini berkaitan dgn hubungan sesama manusia..

Be urself..hmm susah tu.. dalam hidup bermasyarakat ni xleh nak beself2 sangat..nak kene jaga hati orang,kene jaga anggapan org kat kita..kene elakkan fitnah..n mcm2 lg.. so xleh nak sesuka hati wat ape yg kite nak.. dalam hal aku memang aku be myself.. hmm aku ni bukan x suka citer pasal diri aku ni.. tp buat ape nak citer kat org psl kita bukan special sgt pun.. lgpun buang masa je org dengar..nth2 penat2 citer otak org tu dh melayang2 psl lain..haa..buang masa x? ehh malula cket citer psl diri sendiri kat org..ko bukan artis pun..bukan jugak anak datok..ko hanyalah insan biasa..ordinary person..


Tapi lainlah ade org nak amek tau citer kita..kita citer la cket2,,jgn meleweh2..jgn panjang sgt citer tu..org tanye A jwbla ABC cukup lah ni x x cukup sampai Z dia sambung Alip Ba Ta Ya.. Apa la..cuba ko org citer meleweh2..bosan x? lainlah citer ko tu menarik.Ko citer ABC dia tanye lak DFG ko citer DFG dia tnye lak HIJ..tp kene pandai la baca react muka dia.. dia ni bosan ke bolos ke? ke saje2 buat2 tnye sbb nak jaga hati..kite kena pandai baca feeling org..lg2 org yg kita dah kenal..dah tau pangai dia cmne..dah nampak dia bosan tu tukar la citer menarik cket..bila dia dh byk tnye DFG HIJ tu pe salahnye ko lak tnye dia balik..give n take org kata..

okay..masa mula2 nak kenal seseorang jangan tunjuk diri kita sebenar..kene hypocrit dulu..kalau korang nak tau nak get long tu kena amek masa..xleh sehari dua.. pastu bile dah lama..kita kena identify perangai dia,attitude,habit..cmne nak identify?? kene test dia..cuba tnye soalan pelik2,bukan2,gurau secara kasar or lebih2..ingat tau benda ni kene buat bile kite dah rasa serasi dgn dia.. cuba berlagak,berjanji, ngan dia n tgk his reaction. Tp ingat bile dah identify n jgn buat lg benda menjengkelkan tu..

So bila kita dh tau benda ape yg dia x suka..cuba elakkan dari dia..tapi kene ingat selalunya manusia ni x suka dengar citer buruk2 dia suka elok2 jer.. memang ramai jenis manusia camni..dia x suka org tu dia x suka ini..tp dia x sedar org x suka dia..dia jenis yg xleh terima kelemahan n keburukan diri dia..haaa..contoh.. dia ni busuk tp dia x sedar dia tu busuk.bile org ckp ko ni busukla dia marah..dia x leh trima n mengamuk2 citer kat orang tu org ni yg kita ni x hormat dia..so ape guna sahabat????

cmne nak facing org cmni?? cuba baca buku psikologi(yg dianugerahkan tuhan secara semulajadi syukurlah anda x perlu belajar psikologi).. aku pernah ade kwn baik masa form1 dulu..dia panas baran..ckit2 nak marah..last2 aku ckp ngan dia,tp nampak x formal n x serius n nampak mcm guro pun ade..aku ckp dgn ikhlas memang niat nak bantu dia berubah..sungguh x sangka dia immediately berubah..aku syukur masa tu yg dia leh berubah dr hot temper jadik cool sampai lah skrg aku masih kawan ngan dia n sikap dia masih cool..so rasanya apa yg dia agak2 rasa masa aku tegur dia tu..??malu?? yess dia akan malu n akan tersedar yg perangai dia lama2 buat org benci and meyampah..so dia tukar perangai dia..and jadi insan yg lebih baik n menyenangkan hati kwn2,,x lokek belanja x lokek ilmu itulah dia..tp belajar la jugak cara untuk tidak dipijak kepala..be profesional and the same time handle isu secara halus.(halus means handle n settle isu tp x nampak mcm ade isu,,haaa )mcm mane plak org yg degil nak mampos??org ckp org nasihat tegur dia x amek port?? jwpnye ialah pi mampos la..janji ko jgn menyusahkan n sakitkan hati org lain sudah..abess senangkan citer..kita ni sape nak susah payah adjust dia..ade kene bayo ke? hahaha.. mata wa dh merantuk lorr..ni wat type pun sbb xleh tido xtau la ape isik kandungan nye..sampai ke x?tp wa tau 70% dari content neh sampai.. manusia ade byk kategori.. berbeza2 n subjektif..

mcm mane aku layan kwn2 aku..??knp dgn dia aku lembut?knp si anu tu aku camtu knp camni? kejap kurang ajar kejap sopan..nampak mcm pelikkan..tp sume itu ada jawapanye..samada aku nak ungkaikan or not terpulang atas keaadan. Ape yg aku buat ada reasonya..Org nampak aku bodo pun ada reasonya..biarlah aku dianggap misteri.. sbb ape misteri?sbb dorang xtau baca hati aku..yela aku ni berwatak2,kenapa byk watak?malu bertanya sesat jalan.. biar x pandai bercakap,asal hati boleh berfikir,jgn byk ckp or bijak berkata2 tp hati kosong..salah pulak buat keputusan x masal2 org mengata ...biar nampak bodo,asal ilmu dicurah2kan..jgn berlagak pandai sbb biasa org xnak share benda ngan org yg dh pandai..ilmu bukan cket x terjangkau dek akal..so pk sendirilah..ko pandai ke bodo sbenarnya?


bermacam2 kategori manusia..
mcm mane nak berdepan ngan mcm2 kategori orang neh??sape tau jawapanye??

Harta pangkat hilang boleh dicari,sahabat hilang sukar diganti. Percayalah qada dan qadar tuhan.jangan dikejar xdpt yg dikendong berciciran..hmm kalau lah esok x keje kan best..sempurna la aku nye article neh..nanti bersambung xtau bile..mybe setaun akan datang..ingat.. hidup ini hanya sementara..buangkan sifat2 negative, hidupla dgn aman..tanpa sifat2 hasad dengki..jauhilah permusuhan.. Hanya Allah yang maha mengetahui..

to be continue..

1 comments:

Anonymous said...

ntah ape2 ko tulis neh mcm gud gud sgt ko neh kan.. Sila bace dgn otak yg kosong sbb otak anda akan jem.. Sbb si penulis tulis cuma guna nafsu tp xguna akal.. Terima kasih